Zwangerschap

Mijn zwangerschap

YAY. Ik ben zwanger. Hip hoi. Ondertussen al wel een tijdje.

Gewoon een weekend kiezen en zien wat het goedkoopste is om dan te vliegen, als de bestemming maar aangenaam warm is. Dat was de enigste prioriteit. Zo kwamen we bij Boedapest terecht. Met weinig tot geen voorbereiding boekte we de tickets om dan ook een Airbnb vast te leggen. Persoonlijk ben ik enorme fan van Airbnb, je komt meer bij de locals terecht, je kan een heel appartement afhuren, je zit dikwijls midden in het centrum, …

En natuurlijk ben ik altijd benieuwd naar de inrichting van iemand anders. Niets leuker om te kijken hoe ze van hun huis een thuis maken. Zo kwamen wij bij een tof appartementje terecht vlakbij het Heldenplein met aansluitend het stadspark Varosliget. Het was niet groot, wel enorm praktisch. Neem gerust hier eens een kijkje op AirBnB om het appartement te ontdekken.

Ik ben zwanger!

Fun stuff to do in Budapest

Huur een fiets

Eerst en vooral kwamen we naar Boedapest om tot rust te komen. Een beetje van de zon genieten, alles op een rustig tempo bezoeken en ontdekken.

Geen betere oplossing om dit dan ook met de fiets te doen. Deze stad heeft ook voldoende mogelijkheden om fietsen te huren. Zo hebben wij die van ons geboekt via Donkey Republic. Handig systeem dat je via je gsm met een app het slot kan loskoppelen. Zo kan je dus geen sleutels kwijtspelen… Nou ja, je kan ook altijd je gsm ergens vergeten…

Tijdens onze fietstochtjes passeer je veel leuke zaken. Door het mooie weer hadden we ook besloten om zo veel mogelijk buiten te doen, ons niet op te sluiten in een museum.

Stadspark Varosliget – Széchenyi baden – Heldenplein

Een fijn park waar je door kan fietsen/wandelen en waar altijd wel iets te doen is! Je komt er door eerst het Heldenplein over te steken. Een reuzachtig groot open plein met enorme beelden in het midden. Even de baan oversteken en je stapt het gezellige drukke park in. Hier waren we de eerste avond om gezellig iets te gaan drinken en het kasteel te bezoeken. Laat de drukte op je af komen en ga eens een kijkje nemen bij de Széchenyi baden. Toen wij er waren was het echt te warm en hadden we geen zin om er in de mensenmassa te gaan vertoeven. Mij lijkt het leuker om deze baden in het voorjaar of najaar te doen. Je kan eenvoudig langs de ingang binnenwandelen en zo ook een kijkje gaan nemen.

Margaretha eiland

Een klein eiland midden op de Donau waar geen auto’s welkom zijn (met uitzondering van bussen en taxi’s) Hier kan je even helemaal tot rust komen in het groen. Je kan er gezellig picknicken, iets drinken, naar de fonteinshow met bijpassende muziek kijken,… of gewoon helemaal niets.

Sightseeing tours

Je kan heel wat leuke routes die ze met een bus doen ook zelf met je fiets doen. Let wel op da ze hier heel wat fietspaden hebben, wat fijn is. Af en toe stoppen deze wel ineens, wat grappige situaties kan opleveren.  Fiets naar het water en passeer zo de immens oude (soms vuile) gebouwen. Boedapest is een oude stad, met de nodige charme en de vuiligheid waar je soms moet doorkijken.

Redbull vliegshow

Bij toeval hadden we al gemerkt dat er tijdens het weekend dat wij er waren heel wat te doen was van Redbull. Op zaterdag een formule 1 race midden in de stad. Op zondag zou er een vliegshow aan de Donau rivier zijn. Wij hup onze fietsen op om zo een kijkje te gaan nemen. In 1 woord “adembenemend”. We hebben alle soorten vliegtuigen gezien, van kleintjes tot een groot passagiersvliegtuig van WOWair. Moest je de kans krijgen om in een weekend te gaan wanneer ze dit organiseren, DOEN! Zet je aan een leuke bar aan het water, bestel een cocktail en geniet van de show. Vergeet je wel niet regelmatig in te smeren met zonnecreme!

Food food, give me food!

Qua eten is hier het beste plan, ziet het er leuk uit? Stap dan binnen en geef het een kans. Er zijn ontelbaar fijne en betaalbare plekjes in deze stad dat het onmogelijk is om alles te noteren.

Stika Budapest

Ik had het als tip gekregen om hier te gaan ontbijten. Dat er een kleine kans was dat je hier zou moeten wachten, maar dat dat zeker de moeite zou zijn. Op nog geen 5 minuten fietsen van onze AirBnb kwamen we dan ook met een hongerig gevoel aan.

We hadden geluk, we moesten niet aanschuiven. Al was het een kwartier na onze aankomst echt drummen. Er was enorm veel keuze qua eten, met enorm veel verse producten. Denk aan egg benedict, pancakes, verse sapjes en de beste koffie.

Het was hier zelf zo goed dat we besloten hebben om hier de volgende ochtend weer te ontbijten. De zon staat ook perfect op het buitenterras dat je hier echt wil blijven hangen.

Mazel Tov Budapest

Mazel Tov is een typische ‘Ruin Bar’, een soort ruïne met fancy hipster inrichting. Fijn om te doen, met lekker eten en mooi gepresenteerde cocktails. Zelf hebben we hier de falafel gegeten en wat hapjes besteld. De prijzen zijn hier zo goedkoop. Je zit rond de 3 euro voor een coktail en 10 euro voor een hoofdgerecht.

Karavàn Streetfood Budapest

Hier kan je terecht om local food uit te proberen tot vegan burgers. Typische foodtruck concept dat je iets gaat bestellen bij een truck en dat je nadien centraal met iedereen aan tafel komt te zitten. Een aanrader om in het weekend ’s avonds te doen, zo leer je ineens nog wat mensen kennen. Vlakbij Karavan zijn er ook heel wat leuke ruin bars in de buurt die hun deuren open om een dansje te placeren.

De Hongaarse keuken is met veel vlees, normaal ben ik hier niet zo’n fan van. toch wou ik eens een typisch goulash gerecht proberen. Dit serveren ze in een uitgehold brood, zo dat je dit samen met je goulash kan opeten. Lekker gerecht en vult ontzettend hard. Top in combinatie met een plaatselijk biertje!