Indonesië Lombok Reizen

Indonesië – Lombok – Kuta

Deel 2 van onze reis in Indonesië

Onze volgende stop was Lombok, Kuta. We vlogen van Yogyakarta naar Lombok. Maar hier hadden we verschrikkelijk veel vertraging. We kregen dan maar een troostmaaltijd (een goedkope versie van KFC?) wat echt verschrikkelijk was. Na enkele uren kwamen we dan uiteindelijk midden in de nacht aan op Lombok. Waar er aan de uitgang van de luchthaven een horde taxichauffeurs ons besprongen om een rit aan te bieden tot het hotel.

Na een half uurtje rijden kwamen we aan in ons hotel waar ze ons met open armen hebben ontvangen. Het lag iets of wat afgelegen maar wat je ervoor in de plaats kreeg was fantastisch. Nog een drankje op ons terrasje en hup bed in, om de volgende dag wakker te worden en te beseffen dat we ons eigen kleine paradijsje hadden.

Vervoer

Vanaf de luchthaven hebben we een taxi genomen naar het hotel, maar voor de rest was het heel eenvoudig om alles met de brommer te verkennen in Kuta. Wanneer we van Kuta naar Mataram zijn gegaan hebben we ook een taxi genomen. Dit was een jonge gast die net een nieuw autootje had gekocht en zo wat geld probeerde te verdienen.

Omdat er veel mooie plekken zijn waarvoor je een stukje moet rijden, is het slim om een scooter te huren. Zo kun je veel zien en heb je alle vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. De wegen zijn goed en er is niet veel verkeer, dus dat maakt het ideaal om hier te roadtrippen.

Kosten voor 3 volle dagen: 41,5 euro in totaal, 20,75 euro pp.

Food

Het eten in Kuta was enorm lekker en goed van kwaliteit. Veel verschillende soorten restaurants en ze spelen echt wel in op backpackers. Hier zitten dan ook heel wat mensen die een rustiger eiland willen waar ze kunnen surfen of gewoon zwemmen. Het is wel qua populariteit aan het winnen, over een paar jaar gaat het er volgens mij helemaal anders uitzien…

Breakfast

Alles was tot in de puntjes verzorgd en met de nodige afwisseling. Dit was na het Adhistana hotel wel een aangename verandering. Genoeg keuze, vers fruit, eitjes en lekker brood. (wat je niet veel tegenkomt in Azië) Er waren ook enkele huiskatten in het hotel, te schattig om te zien en ze werden goed verzorgd.

KRNK

Leuke hippe plek met de lekkerste pokebowls en burgers. Ook voor smoothies en taart kan je hier terecht! Inrichting is echt top, en het restaurant ligt op de ‘drukste’ straat van Kuta.

EL BAZAR

Recht tegenover KRNK heb je El Bazar. Een Marrokaans restuarant, waar je zeker de mezze mix moet proberen. Een aanrader! Ook de verse sappen zijn té lekker. Ga ook zeker tot vanachter in het restaurant waar je op een gezellig binnenpleintje kan vertoeven….

Kosten voor 3 volle dagen: 75,30 euro in totaal, 37,65 euro pp.

Overnachting

Mooi hotel met ontbijt inbegrepen. Ook hier waren we blij dat er genoeg verkoeling was aan de zwembaden. Kamers waren tip top in orde, iedereen had zijn eigen ‘villa’ met terrasje. Kamers waren heel mooi afgewerkt met een mooie inloopdouche en badkamer.

Kosten voor 3 nachten met ontbijt: 179 euro in totaal, 89,5 euro pp. (29,83 euro per nacht inclusief ontbijt)

Bezienswaardigheden

In Kuta zelf heb je niet direct tempels om te bezoeken, beste manier is om met de scooter alles te ontdekken en zo het mooiste van de natuur te zien! Organiseer dus een roadtrip van een dag naar wat leuke plekjes en neem een picknick mee. Zo kan je een rustige middag aan het strand doorbrengen, of gaan hiken…

Kosten voor 4 volle dagen: 0,70 euro in totaal, 0,35 euro pp.

Pink Beach

Vanaf Kuta is het een behoorlijke toer. Zeker de 8 km onverhard is lastig. Helaas is het niet erg pink meer, maar het is nog steeds een plaatje van een strand.  Enige nadeel, de plaatselijke jeugd verplicht je om geld te betalen om op het strand te mogen. Ze vragen eerst een belachelijk dure som om uiteindelijk naar 35 eurocent pp te zakken. We hadden liever niets gegeven, want het strand zag zelf niet meer echt roos…

Nog enkele weetjes over Lombok
Religie

Religie op Lombok is voor 80% moslim. Dit is een verschil met Bali, waar het grootste deel Hindoeistische inwoners zijn. Op zich is er weinig verschil, je zal het gebed af en toe wel eens horen maar dat is echt minimaal. Het enige voorval dat wij hebben gehad is aan ons hotel op straat was er een hond aangereden en gestorven. Nu wou niemand deze aan de kant leggen omdat ze volgens hun godsdienst het dier niet mochten aanraken. Sommige gasten hebben er een drama van gemaakt en zijn vertrokken. Het is inderdaad niet fijn, maar een godsdienst moet ook gerespecteerd worden, dus hebben we uiteindelijk de hond van de straat gehaald.

Was

Je kan supergoedkoop bij de lokale bevolking je was laten doen. Ze wassen alles nog met de hand en strijken alles netjes voor je. Voor heel wat kleren moesten we maar 4 euro in totaal betalen en stond alles tijdig klaar in een plastic tasje.

Hierna zijn we doorgereisd naar Mataram, een ander deel op Lombok. Lees hier verder.

Voor Lombok zaten we op Yogyakarta, op het eiland Java. Benieuwd naar wat we hier gedaan hebben? Lees het hier!